12 Kasım 2015 Perşembe

Ayıp etmenin incelikleri

  Birkaç gün içinde iki yüzden fazla farklı sanatçının işlerini inceledim, bazılarına bayıldım, bazılarından nefret ettim, bazıları hiç umrumda olmadı, bazılarını yapmış olmayı çok istedim. Hal böyle olunca, içimdeki keskin uçlarda gezinen görüşlerin tuhaf tepkilerine bıraktım kendimi. Eskiden beğenimi açıkça ifade ederdim de, ''beğenmememi'' kendime saklardım, böyle olması gerektiğini düşünürdüm. Pek öyle yapmadım bugünlerde, özellikle dün gezdiğimiz Contemporary'de. Çünkü bazı işler o kadar kötü, yapay, samimiyetsiz, başarılı olma hırsı ile ucuzca kotarılmış, hem teknikten hem ruhtan mahrum bırakılmış işler ki, orta yerde durmaları bile sanata hakaret ediyor. Özellikle ayna, neon ışıklar, led lambalar, elektrik ve led harfler taşıyan bütün işleri alıp çöpe atasım geldi, geliyor hala.

  Eğer bir kavram yüzyıl içinde sayısız kez ele alındıysa, ele alınmaktan dolayı mıncık mıncık, deforme, yorgun bir haldeyse artık onu usulca yerine bırakmak lazım, ''Dur hele, ben de biraz nemalanayım.'' demek çok basit bir düşünce. Aynı şeyi photoshopta bir görseli kolayca hazırlayıp, efekt atıp, tuvale baskı alıp, üzerinden boyayarak sergileyen insanlar için de düşünüyorum. ''Buluntu nesne'' kavramını sorguladığını iddia eden, ama açıkça ve özenli bir şekilde, en ufak tesadüf içermeden bir objeyi seçip koyan ve Duchamp'ın yıktığı duvarları tekrar ve sağlam bir şekilde tekrar inşaa eden akılsızlar için de düşünüyorum.
  Ayıp mı ediyorum? Yok, hayır. Eğer bir aynanın üzerine led harflerle hiç orijinal olmayan, sıkıcı bir kelime yazabiliyorsa bir insan, buna ''sanat yapmak'' diyorsa, ben de izleyici olarak pek çok hakka sahibim. Yaşasın çağdaş sanat ve onun bizlere biçmiş olduğu; yeni, geçimsiz, ukala ve her türlü düşünceyi söyleme hakkına sahip eleştirel kimliklerimiz.

Ben bir süre çay içerek şu karşı duvara bakacağım.

4 yorum:

  1. son paragrafta çok güzel özetlemişsin aslında,son 20 yıldır sadece sanata değil her türlü kavrama bakış açımız da bu şekilde ne yazık ki! Tanımlama çok uygun olmuş..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim. Tekrar okuduğum zaman çok agresif buldum üslubumu, ama o gün cidden öyle hissetmiştim, düzeltmedim o yüzden:)

      Sil
  2. Tuvale baskı alıp üzerinden boyamak mı ?!
    Şu an ilk kez duydum bunu ve büyük bir hayal kırıklığı yaşadım.
    Bu gerçek olmamalı :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aah Madam ah, tuvale baskı almak o kadar çok yapılan bir hile ki, artık farklı farklı çeşitleri, dereceleri ve kendi piyasası var. Mesela birebir fotoğrafı bastırıp üzerine çok az bir boya sürerek ''hiper realist'' ressam diye anılan dolu ressam var sanat çevresinde, içlerinde akademide asistan olanlar var. Hazmetmeye çalışıyorum bu absürd durumu, yoksa insan cidden ne için uğraştığını sorgular hale geliyor.

      Sil